LEGELAZI.ROBlogDespre noi
Tipuri de acte:
lege hotărâre decret decret-lege ordin instrucțiuni circulară dispoziție sinteză răspuns normă regulament ordonanță precizări criterii contract muncă decizie ordonanță de urgență situație listă comunicat constituție moțiune declarație convenție completare metodologie anexă rectificare acord procedură statut apel îndrumar amendament proces verbal încheiere sentință mesaj tarif vamal cartă protocol raport proclamație înțelegere reglementări memorandum aranjament tratat instrument pentru amendare act adițional nomenclator proiect de lege program opinie separată programă analitică codul de etică strategie addendum rezoluție plan contract-cadru prescripții codul internațional de management reguli codul justiției militare act act internațional metodă codul internațional pentru cereale codul internațional (ftp) codul lsa contract ghid tablou de evidență casare normativ recurs document cerințe modul condiții și proceduri manual de operare standard codul civil codul de procedură civilă codul comercial codul aerian codul familiei codul penal codul de procedură penală codul muncii codul fiscal codul silvic codul de procedură fiscală codul vamal sistem repere metodologice codul pentru construcția navelor speciale codul modu proiect principii registru codul consumului manualul primarului manualul prefectului codul de reglementare a conținutului audiovizual cod tehnic al gazelor naturale soluție atribuții poziție comună acțiune comună directivă propunere cpv schemă codul de bune practici în fermă mecanisme aviz consultativ cod tehnic codul navă caiet sarcini-cadru pact studiu modalități unitare codul osv propunere conținut-cadru dosar codul inf codul de siguranță codul isps calculator impozite minută discurs cadru general tranșe de venit impozabil codul european de securitate socială codul de standarde internaționale și practici recomandate măsuri codul studiilor universitare modalități și proceduri codul drepturilor și obligațiilor studentului flux informațional cod de procedură disciplinară cod de conduită inițiativă legislativă cuantum total specificație tehnică condiții instrument cod deontologic comunicare opinie concurentă conținut cerere scrisoare cod de practică ordonanță militară adeverință recomandări modalitate tip act nefolosit notă tarife cadru strategic


PROTOCOLUL din 3 septembrie 2020 Sesiunii a XXXI-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare, pentru aplicarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Ungare privind colaborarea pentru protecţia şi utilizarea durabilă a apelor de frontieră, semnat la Budapesta la 15 septembrie 2003

emitent: Act Internaţional
data vigoare: 19 februarie 2021
publicat în: Monitorul Oficial nr. 172 din 19 februarie 2021


În baza prevederilor Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Ungare privind colaborarea pentru protecția și utilizarea durabilă a apelor de frontieră, semnat la Budapesta la 15 septembrie 2003, intrat în vigoare la 17 mai 2004, a avut loc la Gyula, pe teritoriul Ungariei, în perioada 2-3 septembrie 2020, Sesiunea a XXXI-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare.
Au participat:
Delegația părții române:
Simona Olimpia Negru supleant al împuternicitului guvernamental
Anna Roman secretar pentru ape de frontieră al Comisiei hidrotehnice
Sorin Rîndașu șeful Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor
Carmen Mihăilescu expert
Claudiu Octavian Gligor expert

Delegația părții ungare:
Kovács Péter împuternicitul guvernamental
Lúczi Gergely șeful Subcomisiei de gospodărire a apelor și hidrometeorologie
Nagy Zoltan secretar pentru ape de frontieră al Comisiei hidrotehnice
Némethy Tímea șeful Subcomisiei de calitate a apei
Bara Sándor șeful Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor
Szabó János expert

Comisia a stabilit următoarea ordine de zi:I. Informare asupra îndeplinirii hotărârilor Protocolului Sesiunii a XXX-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare (denumită în continuare Comisie), semnat la Gyula în 17 mai 2019.II. DiverseI. Informare asupra îndeplinirii hotărârilor Protocolului Sesiunii a XXX-a a ComisieiI.1. Activitatea Subcomisiei de coordonare și dezvoltare a colaborăriiI.1.a. Comisia constată:
• Subcomisia a avut o întâlnire la Hajdúnánás, în perioada 25-27 februarie 2020.
Subcomisia a analizat procesele-verbale ale subcomisiilor permanente și a constatat că de la Sesiunea a XXX-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare și până în prezent au fost semnate următoarele procese-verbale:a) procesul-verbal al întâlnirii Subcomisiei de calitate a apei, care a avut loc la Mórahalom, în perioada 4-8 noiembrie 2019;b) procesul-verbal al întâlnirii Subcomisiei de gospodărire a apelor și hidrometeorologie, care a avut loc la Dănești, în perioada 18-22 noiembrie 2019;c) procesul-verbal al întâlnirii Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor, care a avut loc la Hajdúnánás, în perioada 2-6 decembrie 2019.
Subcomisia a analizat procesele-verbale mai sus amintite și a propus Comisiei aprobarea acestora, cu corectarea textului de la punctul nr. 1 art. 13 și punctul nr. 2 art. 4 al Procesului-verbal în limba maghiară al întâlnirii Subcomisiei de gospodărire a apelor și hidrometeorologie, semnat la Dănești la 22 noiembrie 2019, astfel încât acesta să coincidă în totalitate cu cel în limba română.
• Subcomisia a continuat analiza stadiului revizuirii regulamentelor existente și a constatat următoarele: – Referitor la Regulamentul privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară:
În cadrul întâlnirii Subcomisiei de calitate a apei care a avut loc la Mórahalom, în perioada 4-8 noiembrie 2019, experții părților au actualizat Regulamentul privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară.
Subcomisia a propus aprobarea regulamentului actualizat.– Referitor la Regulamentul privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria:
În cadrul întâlnirii Subcomisiei de gospodărire a apelor și hidrometeorologie, care a avut loc la Dănești în perioada 18-22 noiembrie 2019, experții părților au analizat și au convenit conținutul anexelor nr. 4a și 8b ale regulamentului.
Pentru anexa nr. 4a a regulamentului, care conține date referitoare la nivelul apelor, debitul, temperatura apei și situația ghețurilor, partea română a modificat cotele „0“ miră din sistemul de referință „Marea Baltică“ în sistemul de referință „Marea Neagră“ la stațiile hidrometrice Alba Iulia, Brănișca, Săvârșin, Arad și Nădlac - râul Mureș și stația hidrometrică Ineu - râul Crișul Alb.
Experții părții române au solicitat experților părții ungare ca avertizările meteorologice pe baza datelor radar să fie transmise de către OMSZ Budapesta și la adresa de e-mail a Centrului Meteorologic Regional Banat Crișana, respectiv: spvtimisoara@meteoromania.ro.
În acest sens, partea română a propus completarea anexei nr. 8b a Regulamentului privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria.
Subcomisia a propus aprobarea anexelor nr. 4a și 8b actualizate ale regulamentului.– Referitor la Regulamentul privind efectuarea de observații hidrometrice sistematice și determinarea în comun a resurselor de apă pe apele de frontieră:
În cadrul întâlnirii Subcomisiei de gospodărire a apelor și hidrometeorologie care a avut loc la Dănești în perioada 18-22 noiembrie 2019, partea română a informat că la stația hidrometrică Arad pe râul Mureș a fost modificată cota „0“ miră din sistemul de referință „Marea Baltică“ în sistemul de referință „Marea Neagră“. În acest sens s-au actualizat datele cuprinse în anexa nr. 1 a regulamentului.
Subcomisia a propus aprobarea anexei nr. 1 actualizate a regulamentului.
• Subcomisia a continuat analiza finalizării anexelor Regulamentelor aflate în lucru și se constată următoarele:– Referitor la elaborarea anexelor nr. 4, 5 și 6 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă:
În cadrul întâlnirii Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor, care a avut loc la Hajdúnánás în perioada 2-6 decembrie 2019, experții părților au constatat că hotărârea cuprinsă la punctul 1.3.b al Protocolului Sesiunii a XXX-a a Comisiei hidrotehnice românoungare, semnat la Gyula la 17 mai 2019, referitoare la anexa nr. 6, a fost îndeplinită de către fiecare parte.
În vederea finalizării anexelor nr. 4, 5 și 6 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursurile de apă experții părților au purtat discuții amănunțite pe tema corecțiilor, completărilor și corelării acestora în cadrul unei întâlniri la nivel de experți, care a avut loc la Oradea în perioada 28-29 ianuarie 2020.
Partea română a transmis părții ungare, prin intermediul secretarilor pentru ape de frontieră, la data de 14 februarie 2020, corecțiile și completările aferente teritoriului său.
Partea ungară a pregătit anexele într-o structură unitară și a predat părții române la întâlnirea subcomisiei materialul, în format digital. Cu aceasta, sarcina stabilită de către Comisie a fost îndeplinită.
Subcomisia constată că anexele nr. 4, 5 și 6 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne au fost finalizate și propune aprobarea acestora, în format digital, de către Comisie. Ca urmare a volumului foarte mare de informații și a formatului digital special, subcomisia propune aprobarea ca anexele nr. 4, 5 și 6 ale regulamentului să nu fie publicate.– Referitor la demararea activității de elaborare a anexelor nr. 7 și 8 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă:
În vederea întocmirii planurilor generale ale acumulărilor nepermanente care reprezintă anexa nr. 7 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă, experții părților au prezentat câte un model concret al acestora. Pe baza modelelor prezentate vor începe completarea anexei nr. 7.
De asemenea, pe parcursul prelucrării profilurilor longitudinale și secțiunilor caracteristice ale liniilor de localizare, care reprezintă anexa nr. 8 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă, experții părților au stabilit că se va considera ca punct de plecare regula referitoare la prelucrarea profilurilor longitudinale și transversale ale digurilor de apărare (anexa nr. 6).
Subcomisia a propus continuarea elaborării anexelor nr. 7 și 8 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă, în vederea finalizării.– Referitor la elaborarea anexelor nr. 3, 4, 5a și 5b ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne:
În cadrul întâlnirii Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor, care a avut loc la Hajdúnánás în perioada 2-6 decembrie 2019, experții părților s-au informat reciproc cu privire la activitățile desfășurate în perioada 2018-2019 pentru elaborarea anexelor nr. 3, 4, 5a și 5b ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne.
De asemenea, în scopul finalizării anexelor regulamentului, experții părților din cadrul Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor au constatat următoarele:
• pe baza modelului prezentat de către partea ungară se va realiza planul de situație al sistemelor de ape interne, având ca suport planul de situație din Regulamentul de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă;
• pe baza modelului prezentat de către partea ungară se vor realiza profilurile longitudinale ale sistemelor de ape interne folosind datele existente.
Subcomisia a propus continuarea elaborării anexelor nr. 3, 4, 5a și 5b ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne, în vederea finalizării.
• Subcomisia a examinat modul de îndeplinire a sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind decontarea cheltuielilor pentru transferul de apă și se constată următoarele:
În anul 2019 s-au încheiat contracte pentru prestarea serviciilor specifice de gospodărire a apelor în vederea asigurării transferului de debite și volume de apă, din râul Mureș, în scopul irigării suprafețelor agricole, cu Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság - ATIVIZIG, în calitate de beneficiar, și Administrația Națională „Apele Române“, respectiv Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare, în calitate de prestatori de servicii.
În baza contractului și a documentelor adiționale semnate între părți, în anul 2019 s-au tranzitat către Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság - ATIVIZIG următoarele volume: 2.263.680 mc apă brută în valoare de 20.893,77 €. Sumele au fost achitate de către partea ungară.
Pentru anul 2020, în data de 1 aprilie 2020 a fost semnat contractul cu Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) și Administrația Națională „Apele Române“, respectiv Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare pentru transferul de volume de apă din râul Mureș în scop de irigare conform solicitărilor.
• Subcomisia a examinat modul de îndeplinire a sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind procedura de urmat pentru examinarea intervențiilor și proiectelor cu posibil impact transfrontalier și constată că:
De la Sesiunea a XXX-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare și până la prezenta întâlnire, partea română a transmis spre examinare următoarea documentație pentru proiectul: „Extindere pistă de biciclete pe malul râului Mureș, în județele Arad și Csongrad“/„Extension of bicycle roads along Mures river in Arad and Csongrad Counties“.
În conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedura de urmat pentru examinarea intervențiilor și proiectelor cu posibil impact transfrontalier, partea ungară a analizat documentația lucrării transmise spre examinare și și-a exprimat acordul cu privire la realizarea acestei lucrări.
• Subcomisia a continuat activitatea de reactualizare a Regulamentului privind trecerea frontierei și contactul între organele hidrotehnice ale României și Republicii Ungare și constată că:
În cadrul întâlnirii subcomisiei au fost discutate propunerile de modificare a regulamentului, care au fost transmise anterior părții ungare de către partea română.
Partea ungară va transmite observații la propunerea părții române, până cel târziu la următoarea întâlnire a subcomisiei.
Subcomisia propune continuarea activității de reactualizare a regulamentului în vederea finalizării.
• Subcomisia a continuat activitatea de reactualizare a Regulamentului privind schimbul de informații și efectuarea pe bază de reciprocitate a zborurilor de observare vizuală de către organele de gospodărire a apelor din România și Republica Ungară în cazuri de pericol extraordinar de inundații din râuri și ape interne, precum și în situații de poluări accidentale cu efect transfrontalier și constată că:
La prezenta întâlnire au fost discutate propunerile de modificare a regulamentului, care au fost transmise anterior părții ungare de către partea română.
Partea ungară va transmite observații la propunerea părții române, până cel târziu la următoarea întâlnire a subcomisiei.
Subcomisia propune continuarea activității de reactualizare a regulamentului în vederea finalizării.
• În cadrul întâlnirii a fost întocmit proiectul de text al Protocolului Sesiunii a XXXI-a a Comisiei, precum și anexele acestuia și au fost stabilite detaliile organizatorice ale Sesiunii a XXXI-a.I.1.b. Comisia hotărăște:
• Se aprobă procesul-verbal al întâlnirii Subcomisiei de coordonare și dezvoltare a colaborării, semnat la Hajdúnánás în data de 27 februarie 2020.
• Se aprobă modificarea/actualizarea Regulamentului privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară, care reprezintă anexa nr. 1 la prezentul protocol.
• Se aprobă modificarea/actualizarea anexei nr. 4a a Regulamentului privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria, care reprezintă anexa nr. 2 la prezentul protocol.
• Se aprobă modificarea/actualizarea anexei nr. 8b a Regulamentului privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria, care reprezintă anexa nr. 3 la prezentul protocol.
• Se aprobă modificarea/actualizarea anexei nr. 1 a Regulamentului privind efectuarea de observații hidrometrice sistematice și determinarea în comun a resurselor de apă pe apele de frontieră, care reprezintă anexa nr. 4 la prezentul protocol.
• Se aprobă formatul digital al anexei nr. 4 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursurile de apă, aprobat, dar care nu intră în vigoare, care reprezintă anexa nr. 5 la prezentul protocol.
• Se aprobă formatul digital al anexei nr. 5 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursurile de apă, aprobat, dar care nu intră în vigoare, care reprezintă anexa nr. 6 la prezentul protocol.
• Se aprobă formatul digital al anexei nr. 6 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursurile de apă, aprobat, dar care nu intră în vigoare, care reprezintă anexa nr. 7 la prezentul protocol.
• Ca urmare a volumului foarte mare de informații și a formatului digital special, anexele nr. 4, 5 și 6 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursurile de apă nu vor fi publicate.
• Subcomisia va continua analiza proceselor-verbale ale subcomisiilor permanente.
• Subcomisia va continua activitatea de analiză a stadiului revizuirii regulamentelor existente.
• Subcomisia va continua activitatea de analiză a stadiului finalizării anexelor regulamentelor aflate în lucru.
• Subcomisia va examina modul de îndeplinire a sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind decontarea cheltuielilor pentru transferul de apă.
• Subcomisia va examina modul de îndeplinire a sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind procedura de urmat pentru examinarea intervențiilor și proiectelor cu posibil impact transfrontalier.
• Subcomisia va continua reactualizarea Regulamentului privind trecerea frontierei și contactul între organele hidrotehnice ale României și Republicii Ungare.
• Subcomisia va continua reactualizarea Regulamentului privind schimbul de informații și efectuarea pe bază de reciprocitate a zborurilor de observare vizuală de către organele de gospodărire a apelor din România și Republica Ungară în cazuri de pericol extraordinar de inundații din râuri și ape interne, precum și în situații de poluări accidentale cu efect transfrontalier.
• Următoarea întâlnire a Subcomisiei de coordonare și dezvoltare a colaborării va avea loc pe teritoriul României, în trimestrul IV al anului 2020, sau cel mai târziu în trimestrul I al anului 2021.I.2. Activitatea Subcomisiei de calitate a apeiI.2.a. Comisia constată:
• Subcomisia a avut o întâlnire la Mórahalom, în perioada 4-8 noiembrie 2019.
• Sarcinile prevăzute în Regulamentul privind urmărirea calității apelor pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară au fost îndeplinite.
Conform prevederilor Regulamentului pentru urmărirea calității apelor pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară, experții părților au efectuat în anul 2018 prelevări de probe de apă pe râurile Tur, Someș, Crasna, Ier, Barcău, Crișul Repede, Crișul Negru, Crișul Alb și Mureș.
În conformitate cu prevederile art. 5 pct. c) al regulamentului, în perioada 8-11 octombrie 2019 a avut loc la Debrecen acțiunea de comparare interlaboratoare a laboratoarelor care participă la supravegherea calității apelor râurilor care formează sau traversează frontiera româno-ungară.
În cadrul acțiunii de comparare interlaboratoare toate laboratoarele au obținut calificativul „foarte bine“ atât pentru indicatorii chimici, cât și pentru indicatorii biologici.
Experții părților au propus ca în cadrul acțiunii de intercomparare și în viitor să se pună un accent deosebit pe analiza indicatorilor biologici și micropoluanților.
Evaluarea stării calității cursurilor de apă a fost făcută pe baza analizelor fizico-chimice și biologice efectuate în anul 2018, de către ambele părți, în conformitate cu art. 9 al regulamentului.
În conformitate cu prevederile art. 12 al Regulamentului pentru urmărirea calității apelor pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară, a fost realizată o evaluare a stării calității apei pe perioada anterioară și a tendințelor de evoluție a calității apelor, fiind luate în calcul valorile medii ale anului analizate cu valoarea medie a perioadei premergătoare de 5 ani.
Considerând ca și semnificativă modificarea cu peste 20% față de media determinărilor din perioada 2011-2015, în anul 2018 numărul cazurilor care indica o tendință de îmbunătățire a calității este de 37%, iar a celor care indică o tendință de înrăutățire a calității este de 16%. Astfel, se păstrează tendința generală de îmbunătățire calitativă a apei râurilor care formează sau traversează frontiera de stat româno-ungară.
Evaluarea din 5 în 5 ani a tendinței de evoluție a stării calității apei pe 10 ani se realizează conform anexei nr. 9.2 la regulament, următoarea evaluare făcându-se în anul 2021.
• În perioada scursă de la Sesiunea a XXX-a a Comisiei și până la prezenta sesiune nu s-au înregistrat poluări accidentale cu efect transfrontalier în înțelesul Regulamentului privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară.
• Experții părților s-au informat reciproc că în prezent nu sunt în derulare proiecte comune care au legătură cu activitatea subcomisiei.
Experții părților vor intensifica, în viitor, eforturile pentru propuneri de proiecte cu tematici comune privind protecția calității apelor în vederea accesării de fonduri externe pentru finanțarea acestora.
• Experții părților au avut consultări asupra Regulamentului privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară și au agreat în comun propunerea de text a acestuia. I.2.b. Comisia hotărăște:
• Se aprobă procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei, semnat la Mórahalom în data de 8 noiembrie 2019.
• Subcomisia va continua să examineze îndeplinirea sarcinilor cuprinse în Regulamentul pentru urmărirea calității apelor pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară.
• Subcomisia va continua să examineze îndeplinirea sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară.
• Experții părților să se informeze reciproc în legătură cu proiectele comune aflate în curs de derulare, care au legătură cu activitatea subcomisiei.
• Următoarea întâlnire a subcomisiei va avea loc în trimestrul IV al anului 2020, pe teritoriul României.I.3. Activitatea Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilorI.3.a. Comisia constată:
• Subcomisia a avut o întâlnire la Hajdúnánás în perioada 2-6 decembrie 2019.
• Referitor la elaborarea anexei nr. 6 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă, experții părților constată că hotărârea cuprinsă la punctul 1.3.b al Protocolului Sesiunii a XXX-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare, semnat la Gyula la 17 mai 2019, referitoare la anexa nr. 6 a fost îndeplinită de către fiecare parte.
Subcomisia a hotărât ca, în cadrul unei întâlniri de experți ce va fi organizată pe teritoriul României, la începutul anului 2020, să se finalizeze punerea în comun a datelor.
În vederea finalizării anexelor nr. 4, 5 și 6 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursurile de apă experții părților au purtat discuții amănunțite pe tema corecțiilor, completărilor și corelării acestora în cadrul unei întâlniri la nivel de experți care a avut loc la Oradea în perioada 28-29 ianuarie 2020.
Partea română a transmis părții ungare, prin intermediul secretarilor pentru ape de frontieră, la data de 14 februarie 2020, corecțiile și completările aferente teritoriului său.
Partea ungară a pregătit anexele într-o structură unitară și a predat părții române la întâlnirea Subcomisiei de coordonare și dezvoltare a colaborării, care a avut loc la Hajdúnánús, în perioada 25-27 februarie 2020, materialul, în format digital.
• Referitor la demararea activității de elaborare a anexelor nr. 7 și 8 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă:– În vederea întocmirii planurilor generale ale acumulărilor nepermanente care reprezintă anexa nr. 7 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă, experții părților au prezentat câte un model concret al acestora. Pe baza modelelor prezentate vor începe completarea anexei nr. 7.– De asemenea, pe parcursul prelucrării profilurilor longitudinale și secțiunilor caracteristice ale liniilor de localizare, care reprezintă anexa nr. 8 a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă, experții părților au stabilit că se va considera ca punct de plecare regula referitoare la prelucrarea profilurilor longitudinale și transversale ale digurilor de apărare (anexa nr. 6) și vor începe completarea anexei nr. 8.
• Subcomisia de apărare împotriva inundațiilor a convenit, în scopul finalizării anexelor nr. 3, 4, 5a și 5b ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne, următoarele:– pe baza modelului prezentat de către partea ungară se va realiza planul de situație al sistemelor de ape interne având ca suport planul de situație din Regulamentul de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă;– pe baza modelului prezentat de către partea ungară se vor realiza profilurile longitudinale ale sistemelor de ape interne folosind datele existente;– Subcomisia propune continuarea elaborării anexelor nr. 3, 4, 5a și 5b ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne, în vederea finalizării;– referitor la examinarea îndeplinirii sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind decontarea cheltuielilor pentru pompări de ape interne:
Subcomisia a constatat că de la Sesiunea a XXX-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare și până la prezenta întâlnire partea ungară nu a efectuat pompări de ape interne provenite de pe teritoriul României și, ca urmare, partea română nu are de efectuat plăți.– Referitor la elaborarea unei proceduri unitare pentru stabilirea detaliată a modului de aplicare a art. 4, 5, 6 și 7 ale Regulamentului privind decontarea cheltuielilor pentru pompări de ape interne, pentru fiecare incintă din zona de aplicare a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne:– în cadrul acțiunii de verificare a lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă și ape interne, de pe teritoriul ungar, care s-a desfășurat în perioada 3-5 septembrie 2019, Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság a predat spre analiză o propunere de document referitor la decontarea cheltuielilor cu pomparea apelor interne pentru două incinte din zona de aplicare a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne;– în cadrul întâlnirii Subcomisiei de apărare împotriva inundațiilor s-a discutat despre acest document asupra căruia partea română a formulat observații. Documentul privind decontarea cheltuielilor cu pomparea apelor interne predat de către partea ungară, completat cu observațiile părții române, a fost anexat la procesul-verbal;– Subcomisia a convenit continuarea analizei documentului și comunicarea punctului de vedere asupra acestuia prin intermediul secretarilor pentru ape de frontieră, până la sfârșitul lunii iunie a anului 2020.
• În anul 2019 barajul Bekeș de pe râul Crișul Dublu nu a fost exploatat la nivel ridicat. De aceea nu a fost nevoie de aplicarea Regulamentului privind regimul de exploatare al barajului Bekeș la nivelul ridicat +510 cm, de pe teritoriul ungar, corelat cu funcționarea stației de pompare Ant de pe teritoriul român.
• Experții părților au efectuat în perioada 3 septembrie-17 octombrie 2019 examinarea anuală a lucrărilor de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă și de ape interne, din domeniul de aplicare al Acordului, de pe teritoriile celor două țări.
În conformitate cu cele consemnate în procesele-verbale întocmite cu ocazia verificărilor, lucrările de apărare împotriva inundațiilor sunt în stare corespunzătoare.
Totodată, au constatat că procesele-verbale întocmite cu ocazia acestor examinări, ca formă și conținut, sunt în conformitate cu cele înscrise în anexa nr. 1 a Protocolului Sesiunii a XI-a a Comisiei mixte hidrotehnice româno-ungare.
Experții părților și-au predat reciproc dările de seamă referitoare la activitatea de apărare împotriva inundațiilor, desfășurată în perioada ce s-a scurs de la ultima verificare.
• Experții părților s-au informat reciproc în legătură cu proiectele comune aflate în derulare, care au legătură cu activitatea Subcomisiei.
• Experții părților s-au informat reciproc cu privire la stadiul actual al implementării Directivei 2007/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind evaluarea și gestionarea riscurilor de inundații.
Experții părților s-au informat reciproc cu privire la rezultatele implementării Directivei 2007/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind evaluarea și gestionarea riscurilor la inundații pentru ciclul I de raportare și au constatat că ambele părți au demarat activitățile necesare pentru ciclul II.
În cadrul ciclului II de raportare, părțile au revizuit și raportat evaluarea preliminară a riscului la inundații și sunt în curs de revizuire a hărților de hazard și risc și a planurilor de management al riscului la inundații în concordanță cu prevederile art. 8 al Directivei 2007/60/CE privind evaluarea și gestionarea riscului la inundații și cu prevederile Acordului hidrotehnic româno-ungar și vor continua informarea reciprocă asupra stadiului implementării acesteia.I.3.b. Comisia hotărăște:
• se aprobă procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei, semnat la Hajdúnánás în data de 6 decembrie 2019;
• subcomisia va continua activitatea de elaborare a anexelor nr. 7 și 8 ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de cursuri de apă;
• subcomisia va continua elaborarea anexelor nr. 3, 4, 5a și 5b ale Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne, în vederea finalizării;
• subcomisia va examina îndeplinirea prevederilor cuprinse în Regulamentul privind decontarea cheltuielilor pentru pompări de ape interne;
• subcomisia va continua la următoarea întâlnire elaborarea unei proceduri unitare pentru stabilirea detaliată a modului de aplicare a art. 4, 5, 6 și 7 ale Regulamentului privind decontarea cheltuielilor pentru pompări de ape interne, pentru fiecare incintă din zona de aplicare a Regulamentului de apărare împotriva inundațiilor produse de ape interne;
• subcomisia va examina îndeplinirea sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind regimul de exploatare a barajului Bekeș la nivel ridicat +510 cm de pe teritoriul ungar, corelat cu funcționarea stației de pompare Ant de pe teritoriul român;
• subcomisia va examina procesele-verbale ale întâlnirilor anuale de experți pentru verificarea lucrărilor de apărare împotriva inundațiilor, din anul 2020;
• experții părților vor continua să se informeze reciproc în legătură cu proiectele comune aflate în curs de derulare, care au legătură cu activitatea subcomisiei;
• experții părților vor continua să se informeze reciproc în legătură cu stadiul implementării Directivei 2007/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind evaluarea și gestionarea riscurilor de inundații;
• următoarea întâlnire a subcomisiei va avea loc în trimestru IV al anului 2020, pe teritoriul României.I.4. Activitatea Subcomisiei de gospodărire a apelor și hidrometeorologieI.4.a. Comisia constată:
• subcomisia a avut o întâlnire la Dănești în perioada 18-22 noiembrie 2019;
• sarcinile prevăzute în Regulamentul privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria au fost îndeplinite.
Experții părților au convenit asupra propunerilor de modificare a anexelor nr. 4a și 8b ale regulamentului după cum urmează: – la întâlnire, partea română a informat că la nivel național au fost modificate cotele „0“ miră din sistemul de referință „Marea Baltică“ în sistemul de referință „Marea Neagră“ la stațiile hidrometrice Alba Iulia, Brănișca, Săvârșin, Arad și Nădlac - râul Mureș și stația hidrometrică Ineu - râul Crișul Alb, cuprinse în anexa nr. 4a a regulamentului. În acest sens s-au actualizat datele cuprinse în anexa nr. 4a a regulamentului.– Experții părții române au solicitat experților părții ungare ca avertizările meteorologice pe baza datelor radar să fie transmise de către OMSZ Budapesta și la adresa e-mail a Centrului Meteorologic Regional Banat Crișana, respectiv: spvtimisoara@meteoromania.ro. În acest sens, partea română a propus completarea anexei nr. 8b a Regulamentului privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria.
• Referitor la sarcinile prevăzute în Regulamentul privind efectuarea de observații hidrometrice sistematice și determinarea în comun a resurselor de apă pe apele de frontieră au fost îndeplinite.
În cadrul întâlnirii subcomisiei, experții părții române au informat că la stația hidrometrică Arad pe râul Mureș a fost modificată cota „0“ miră din sistemul de referință „Marea Baltică“ în sistemul de referință „Marea Neagră“. În acest sens s-au actualizat datele cuprinse în anexa nr. 1 a regulamentului.
• Referitor la sarcinile prevăzute în Regulamentul de colaborare între organele hidrotehnice teritoriale în cazul scurgerii apelor mici (extraordinare) pe râurile din subunitățile hidrografice care formează sau traversează frontiera româno-ungară:– partea română a informat că, în data de 3 septembrie 2019, ora 18,00, pe baza debitelor măsurate, pe râul Mureș, la stația hidrometrică Arad, valoarea debitului a scăzut sub valorile debitelor-limită (prag). În acest sens, în conformitate cu prevederile Regulamentului de colaborare între organele hidrotehnice teritoriale în cazul scurgerii apelor mici (extraordinare) pe râurile din subunitățile hidrografice care formează sau traversează frontiera româno-ungară, a fost instituită faza a II-a (de intervenție) de secetă cu respectarea prevederilor regulamentului. Având în vedere durata scurtă a fenomenului nu au fost necesare măsuri de intervenție.
Pe celelalte râuri din subunitățile hidrografice care formează sau traversează frontiera româno-ungară, în perioada scursă de la Sesiunea a XXX-a a Comisiei și până la prezenta sesiune, pe teritoriul român, valorile debitelor nu au scăzut sub valorile debitelor-limită (prag) stabilite în anexa regulamentului.– Experții părții ungare au informat experții părții române că, în perioada scursă la Sesiunea a XXX-a a Comisiei și până la prezenta sesiune, valorile debitelor nu au scăzut în nicio secțiune pe teritoriul ungar sub valorile debitelor-limită (prag) stabilite în anexa regulamentului.
• Schimbul de experiență între experții români și unguri implicați în elaborarea prognozelor hidrologice a continuat în cadrul unei întâlniri care a avut loc în Ungaria, la Budapesta, în perioada 15-16 octombrie 2019.
Experții părților propun continuarea schimbului de experiență în cadrul unei întâlniri ce se va desfășura la București, în perioada septembrie-octombrie 2020.
• Experții părților s-au informat reciproc că nu au proiecte comune în curs de derulare care au legătură cu activitatea subcomisiei.
• Experții părților s-au informat reciproc în legătură cu corpurile de apă de suprafață de frontieră și corpurile de apă subterană transfrontaliere prin care se realizează actualizarea Planului integrat de management al b.h. Tisa în contextul sarcinilor Directivei-cadru apă, finalizarea proiectului „Întărirea colaborării în procesul de planificare la nivelul bazinului hidrografic și prevenirea riscului la inundații în scopul îmbunătățirii stării apelor în b.h. Tisa/(JOINTISZA/Strengthening cooperation between river basin management planning and flood risk prevention to enhance the status of waters of the Tisza River Basin)“. Prin semnarea celui de-al 3-lea memorandum de înțelegere (26 septembrie 2019, Budapesta) s-a aprobat Planul actualizat integrat de management al bazinului râului Tisa. Participanții au sprijinit promovarea proiectelor comune care ajută la dezvoltarea durabilă a regiunii.
• Experții părților au propus continuarea informării reciproce în legătură cu corpurile de apă de suprafață de frontieră și corpurile de apă subterană transfrontaliere din Planul de management integrat al b.h. Tisa, privind stadiul realizării sarcinilor Directivei-cadru apă (2000/60/CE).I.4.b Comisia hotărăște:
• se aprobă procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei, semnat la Dănești în data de 22 noiembrie 2019, cu corectarea textului de la punctul nr. 1 art. 13 și punctul nr. 2 art. 4 al procesului-verbal în limba maghiară, astfel încât acesta să coincidă în totalitate cu cel în limba română;
• subcomisia va examina îndeplinirea sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria;
• subcomisia va examina îndeplinirea sarcinilor cuprinse în Regulamentul privind efectuarea de observații hidrometrice sistematice și determinarea în comun a resurselor de apă pe apele de frontieră;
• subcomisia va examina îndeplinirea sarcinilor cuprinse în Regulamentul de colaborare între organele hidrotehnice teritoriale în cazul scurgerii apelor mici (extraordinare) pe râurile din subunitățile hidrografice care formează sau traversează frontiera româno-ungară;
• să se continue schimbul de experiență între experții români și unguri implicați în elaborarea prognozelor hidrologice;
• experții părților vor continua să se informeze reciproc în legătură cu proiectele comune aflate în derulare, care au legătură cu activitatea subcomisiei;
• experții părților vor continua să se informeze reciproc în legătură cu corpurile de apă de suprafață de frontieră și corpurile de apă subterană transfrontaliere din Planul de management integrat al b.h. Tisa, privind stadiul realizării sarcinilor Directivei-cadru apă (2000/60/CE).
• Următoarea întâlnire a subcomisiei va avea loc în trimestrul IV al anului 2020, pe teritoriul Ungariei.I.5. Întâlnirea împuterniciților în scopul verificării pe teren a lucrărilor hidrotehnice
Comisia constată că în anul 2019 nu au avut loc întâlniri ale împuterniciților în scopul verificării pe teren a lucrărilor hidrotehnice.I.6. Colaborarea autorităților teritorialeI.6.a. Comisia apreciază favorabil colaborarea directă dintre organele hidrotehnice teritoriale ale părților, desfășurată între cele două sesiuni.I.6.b. Comisia hotărăște:
• sprijinirea în continuare a colaborării directe între organele hidrotehnice teritoriale, precum și participarea specialiștilor din autoritățile centrale și teritoriale la manifestările din domeniul gospodăririi apelor, organizate de oricare dintre părți. I.7. Examinarea programului lucrărilor noiI.7.a. Comisia constată:
În perioada de la Sesiunea a XXX-a a Comisiei și până la prezenta sesiune, partea română a transmis spre examinare următoarea documentație pentru proiectul:– Lucrarea de pe teritoriul român „Extindere pistă de biciclete pe malul râului Mureș, în județele Arad și Csongrad“/„Extension of bicycle roads along Mures river in Arad and Csongrad Counties“.
În conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedura de urmat pentru examinarea intervențiilor și proiectelor cu posibil impact transfrontalier, partea ungară a analizat documentația lucrării transmise spre examinare și și-a exprimat acordul cu privire la realizarea acestei lucrări.I.7.b. Comisia hotărăște:
• Organele hidrotehnice teritoriale competente trebuie să transmită Comisiei, spre avizare, documentațiile intervențiilor cu posibil efect transfrontalier, conform procedurii prevăzute în Regulamentul privind procedura de urmat pentru examinarea intervențiilor și proiectelor cu posibil efect transfrontalier.I.8. Examinarea stadiului de elaborare a proiectelor realizate în domeniul de aplicare al Acordului hidrotehnic cu asistență tehnică sau financiară terțăI.8.a. Comisia constată că în prezent sunt în implementare următoarele proiecte comune realizate cu asistență tehnică și financiară terță:1. Îmbunătățirea managementului riscului la inundații pe râul Mureș în zona transfrontalieră/Flood risk management improvement on the Mures river in the cross border area - FORMURES, finanțat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria 2014-2020.– Parteneri: Administrația Bazinală de Apă Mureș, lider de proiect, și Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság Szeged, partener de proiect– Valoarea proiectului: 2.685.559 euro– Perioada de implementare: 10 aprilie 2018-30 septembrie 20202. Dezvoltarea centrului de apărare Szanazug, reconstrucția stăvilarului si echipamentelor hidromecanice de la Tulca - acronim „SZANAZUG_TULCA“, finanțat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria 2014-2020– Parteneri: Administrația Bazinală de Apă Crișuri, lider de proiect, și Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság, partener de proiect– Valoarea proiectului: 1.961.546,22 euro – Perioada de implementare: 1 mai 2018-31 decembrie 20203. Dezvoltarea sistemului de ape interne de interes comun de pe canalul Mureșel, Canalul Ier Legător și Canalul Ier - acronim MURESE, finanțat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria 2014-2020– Parteneri: Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare, lider de proiect, și Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság Szeged, partener de proiect– Valoarea proiectului: 1.890.017,55 euro– Perioada de implementare: 1 aprilie 2019-30 septembrie 2021 4. Reducerea riscului la inundații prin restaurarea luncii inundabile a fluviului Dunărea și a afluenților/Reducing the flood risk through floodplain restoration along the Danube River and tributaries - DANUBE FLOODPLAIN, finanțat prin Programul transnațional Dunărea 2014-2020– Parteneri: 18 parteneri și 4 parteneri asociați, reprezentând instituții din domeniul gospodăririi apelor din 10 țări din bazinul Dunării, respectiv din Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Germania, Ungaria, Slovacia, Serbia și România, coordonarea realizându-se de către România prin Administrația Națională „Apele Române“– Valoarea proiectului: 3.672.655,88 euro– Perioada de implementare: 1 iunie 2018-30 noiembrie 2020I.8.b. Comisia hotărăște:
• sprijinirea și urmărirea în continuare a proiectelor comune care se realizează în domeniul de aplicare a Acordului cu asistentă tehnică și financiară terță, precum și a celor din bazinele hidrografice ale Tisei și Dunării.I.9. Următoarea întâlnire a Comisiei
Comisia hotărăște că următoarea sesiune ordinară aferentă anului 2020 să aibă loc pe teritoriul României, cel mai târziu în semestrul I al anului 2021. II. Diverse: Referitor la modul de realizare a hotărârilor cuprinse în Protocolul Sesiunii a XXXI-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare, în contextul epidemiologic generat de COVID-19
Părțile s-au informat reciproc în legătură cu situația COVID-19 cu privire la regulile privind deplasările interne și externe.
Luând în considerare situația actuală, părțile au convenit ca pentru aplicarea hotărârilor cuprinse în Protocolul Sesiunii a XXXI-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare, în funcție de posibilități, să se asigure realizarea activităților conform programului de lucru, cu luarea în considerare a hotărârilor de Guvern și a prevederilor naționale.
Întâlnirile planificate, precum și întâlnirile care nu s-au putut realiza, în funcție de posibilități, trebuie ținute cu luarea în considerare a situației epidemiologice. Pregătirea întâlnirilor trebuie realizată anterior prin documente transmise în format digital, de către fiecare parte, iar desfășurarea întâlnirilor se va realiza cu participarea unui număr minim necesar pentru realizarea obiectivelor activității, cu perioada cât mai mică de desfășurare și cu respectarea la maximum a condițiilor sanitare, fiind necesar să se desfășoare în zone apropiate de frontieră.
Părțile au convenit că, în măsura în care situația epidemiologică se agravează, iar întâlnirile nu sunt permise, acestea se vor suspenda. În această situație, părțile își vor realiza activitățile pe teritoriul fiecărui stat, conform programelor proprii, și ulterior își vor transmite informări reciproce cu privire la acestea.
Părțile au convenit că, în măsura în care nu se vor putea realiza verificările comune ale lucrărilor de apărare împotriva inundațiilor, ambele părți își vor face verificările pe teritoriul lor și vor transmite în format electronic celeilalte părți un document cu concluziile verificărilor.
Întâlnirile, locul și perioada de desfășurare stabilite în prezentul protocol, precum și în programul de lucru aprobat pentru perioada 2020-2021, semnat la 30 iunie 2020, se pot modifica în funcție de evoluția epidemiologică.

*
* *
Anexele nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 și 7 fac parte integrantă din prezentul protocol.
Hotărârile prezentului protocol vor intra în vigoare după aprobarea lor de către guvernele celor două state, conform capitolului III articolul 10 punctul 5 al Acordului.
La data intrării în vigoare a hotărârilor prezentului protocol își încetează aplicabilitatea: 1. Regulamentul privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară, anexa nr. 4 la Protocolul Sesiunii a XXI-a, intrat în vigoare la data de 27 august 2009;2. anexa nr. 4a a Regulamentului privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria, anexa nr. 1 la Protocolul Sesiunii a XXX-a, intrată în vigoare la data de 13 august 2019;3. anexa nr. 8b a Regulamentului privind transmiterea reciprocă a datelor și informațiilor meteorologice și hidrologice între România și Ungaria, anexa nr. 1 la Protocolul Sesiunii a XXVI-a, intrată în vigoare la data de 20 octombrie 2015;4. anexa nr. 1 a Regulamentului privind efectuarea de observații hidrometrice sistematice și determinarea în comun a resurselor de apă pe apele de frontieră, anexa nr. 6 la Protocolul Sesiunii a XVIII-a, intrată în vigoare la data de 6 august 2007.
Prezentul protocol a fost semnat la Gyula la 3 septembrie 2020, în câte două exemplare originale, fiecare în limba română și limba maghiară, toate textele fiind egal autentice.

PENTRU PARTEA ROMÂNĂ
Simona Olimpia Negru
PENTRU PARTEA UNGARĂ
Kovács Péter
ANEXA nr. 1la Protocolul Sesiunii a XXXI-a a Comisiei hidrotehnice româno-ungare
semnat la Gyula în data de 3 septembrie 2020

REGULAMENT
privind procedura de urmat în vederea prevenirii, combaterii, limitării și controlului efectelor dăunătoare
ale poluărilor accidentale periculoase pe râurile care formează sau traversează frontiera româno-ungară


Căutare avansată

Tipuri de acte normative

lege (320), hotărâre (1641), decret (1215), decret-lege, ordin (2333), instrucțiuni (18), circulară (26), dispoziție (2), sinteză, răspuns, normă (98), regulament (87), ordonanță (21), precizări, criterii (1), contract muncă, decizie (1563), ordonanță de urgență (130), situație, listă (20), comunicat (226), constituție (1), moțiune (1), declarație (1), convenție (4), completare, metodologie (44), anexă (46), rectificare (70), acord (15), procedură (50), statut (4), apel, îndrumar, amendament (13), proces verbal (1), încheiere (5), sentință (9), mesaj, tarif vamal, cartă (1), protocol (6), raport (1593), proclamație, înțelegere, reglementări (10), memorandum (2), aranjament (1), tratat (2), instrument pentru amendare, act adițional (6), nomenclator, proiect de lege (2), program (6), opinie separată, programă analitică , codul de etică, strategie (9), addendum, rezoluție (3), plan (12), contract-cadru (2), prescripții, codul internațional de management, reguli (2), codul justiției militare, act, act internațional, metodă (1), codul internațional pentru cereale, codul internațional (ftp), codul lsa, contract, ghid (18), tablou de evidență (1), casare, normativ (2), recurs, document, cerințe (1), modul, condiții și proceduri, manual de operare, standard (5), codul civil, codul de procedură civilă, codul comercial, codul aerian, codul familiei, codul penal (1), codul de procedură penală, codul muncii, codul fiscal (1), codul silvic, codul de procedură fiscală, codul vamal (1), sistem, repere metodologice, codul pentru construcția navelor speciale, codul modu

Emitenți
Academia de Științe Agricole și Silvice (2), Academia de Științe Juridice din România, Academia Română (1), Act Internațional (43), Administrația Națională a Penitenciarelor (27), Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Adunarea Constituantă, Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare, Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, Agenția de Cooperare Culturală și Tehnică, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (3), Agenția Națională Antidoping (2), Agenția Națională Antidrog, Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate , Agenția Națională de Administrare Fiscală (77), Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (4), Agenția Națională de Control al Exporturilor, Agenția Națională de Control al Exporturilor Strategice și al Interzicerii Armelor Chimice, Agenția Națională de Integritate (2), Agenția Națională de Privatizare, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (4), Agenția Națională pentru Comunicații și Informatică, Agenția Națională pentru Dezvoltare Regională, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, Agenția Națională pentru Ocupare și Formare Profesională, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (5), Agenția Națională pentru Privatizare și Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Agenția Națională pentru Protecția Dreptului Copilului, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (52), Agenția Națională pentru Romi, Agenția Națională pentru Sport, Agenția Nucleară, Agenția pentru Agenda Digitală a României , Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Agenția pentru Strategii Guvernamentale, Agenția Română de Dezvoltare, Agenția Română pentru Conservarea Energiei, Agenția Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Asociația Generală a Medicilor, Asociația Generală a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi (1), Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați (4), Asociațiile Patronale ale Producătorilor de Alcool și Băuturi Alcoolice, Autoritarea Națională pentru Comunicații, Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, Autoritatea de Supraveghere Financiară (98), Autoritatea Electorală Permanentă (1718), Autoritatea Hipică Națională, Autoritatea Națională Pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (3), Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, Autoritatea Națională pentru Tineret, Autoritatea Națională a Vămilor, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (18), Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (157), Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C. (8), Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală